Vireo-tutkimushanke

XR-teknologiat käsitetään laajasti virtuaali- ja lisätystä- / sekoitetusta todellisuudesta aina metaverse-teknologioihin saakka. Tutkimuksen kohteena ovat tekniset- ja käytettävyysvaatimukset sekä teknologiademonstraatiot, joissa teologioiden soveltuvuutta arvioidaan käytettävyyden ja käyttökokemusten näkökulmista.

Hankkeen teknologiademonstraatioita kehitetään hankkeeseen mukaan lähteneiden yritysten tulostavoitteiden pohjalta. Teknologiademonstraatioilla pyritään hakemaan yhdessä yritysten kanssa parempi käsitys XR-teknologioiden soveltamismahdollisuuksista hyötyineen ja rajoitteineen. Hankkeen teknologiademonstraatioita tullaan testaamaan yrityskumppaneiden kanssa joko laboratorio-olosuhteissa tai teollisissa olosuhteissa yritysten määrittelemässä kohteessa. Testaustuloksia tullaan julkaisemaan konferensseissa ja/tai tiedelehdissä ja kehitettävät demonstraatiot tulee olemaan vapaasti kaikkien toimijoiden käytettävissä. Etäkäyttöön sisältyy etädiagnostiikka, jota tehdään hankkeessa digitaalisten kaksosten (reaaliaikaisten simulointimallien avulla). Ne myös mahdollistavat digitaaliset asiantuntijajärjestelmät, jotka opastavat käyttäjiä laitteiden taloudelliseen ja turvalliseen käyttöön.

Tutkimushankkeen tarkoituksena on uudistaa teollisuutta tuomalla uusia ratkaisuja lisätyn- ja virtuaalitodellisuuden hyödyntämiseen erilaissa koneiden ja laitteiden etäkäytössä ja –valvonnassa sekä työvaiheiden opastuksessa. Hanke toteutetaan valtakunnallisesti ja tutkimusorganisaatioista mukana ovat Varsinais-Suomesta Turku AMK ja Pohjois-Savosta Savonia AMK. 

Aiemmissa tutkimuksissa on todettu mm. että lisätyn todellisuuden (AR) älylasien teollinen käyttö valmistus-, varastointi- ja kenttäpalveluympäristöissä, jossa fyysisten kohteiden päälle tuodaan lisättyä todellisuutta (videota, grafiikkaa, tekstiä) esimerkiksi työvaiheittain ohjaamaan työntekijää visuaalisesti työn läpi lisäsi työntekijän tehokkuutta 34% ensimmäisellä käyttökerralla (Augmented Reality Is Already Improving Worker Performance, Harvard Business Review, March 13, 2017, Abraham, M; Annunziata, M). PwC:n tekemässä laajassa tutkimuksessa (2020), havaittiin, että virtuaalitodellisuudessa harjoittelu on neljä kertaa nopeampi ja enemmän keskittymistä vaativa koulutusmuoto tyypilliseen luokkahuonetyöskentelyyn verrattuna.  Ohjaamalla työtehtävää varmistetaan työturvallisuutta, työn laatua ja parannetaan työn tehokkuutta optimoimalla työvaiheet. Samalla voidaan hyödyntää myös vähemmän kokeneita työtekijöitä, jotka voivat suoriutua tehtävistä opastuksen avulla. XR-teknologioita hyödyntämällä voidaan vähentää matkustukseen kulutettua työaikaa ja pienennetään CO2 päästöjä, kun kokenut ammattilainen voi ohjata etänä esimerkiksi huoltotyön etenemistä.

Suunnittelu ja valmistus voivat joskus sisältää vaarallisia toimintoja. XR teknologioiden hyödyntäminen antaa työntekijöille mahdollisuuden suorittaa nämä toimet turvallisen etäisyyden päästä. Työntekijä voi esimerkiksi ohjata robottia etänä suorittamaan tiettyjä tehtäviä, esimerkiksi tehtäviä, jotka sisältävät vaarallisia kemikaaleja aiheuttaen riskin.

Virtuaaliseen ympäristöön voidaan tuoda ennalta luodun tiedon lisäksi myös koneiden ja laitteiden reaaliaikaista toimintatietoa, IoT-dataa. Reaaliaikaisen tiedon siirtoon liittyy tietoturvakysymykset. Tämä fyysisen ja virtuaalisen maailman yhdistyminen mahdollistaa jatkossa erilaiset koneen ja ihmisen vuorovaikutuksen. Tässä XR-teknologiat ovat avainasemassa.

Tässä tutkimushankkeessa pyritään löytämään ratkaisuja työn ja koneiden tai laitteiden tehokkuuden ja työturvallisuuden parantamiseen sekä samalla varmistamaan, että XR-teknologiaa hyödyntämällä varmistetaan osaavan henkilöstön saanti yrityksiin ja vähennetään matkustuksen tarvetta korvaamalla ne virtuaalisilla etäyhteyksillä.

Yhteyshenkilö:

Asmo Jakorinne
asmo.jakorinne@savonia.fi  
p. 0447855597

Lue lisää:

Vireo